V devadesátých letech minulého tisíciletí pronikla 3D animace i do dílen profesionálů bavících se po pracovní době, poloprofesionálních grafiků i tvůrců amatérů. Technická omezení doby a cena modelovacího i renderovacího software však byly dosud ještě příliš vysoká a open source aplikace typu Blender čekaly na svůj rozvoj. V neposlední řadě byla i poměrně náročná distribuce takto vzniklých dílek. Internet (minimálně v našich zeměpisných šířkách) zažíval svůj vytáčený pravěk, data se nosila po disketách, DVD čekalo na své rozšíření a většina pevných disků v domácích 486-kách se pyšnila kapacitou několika stovek MB.
Filmečky vzniklé v této době tak byly především krátké. Jednalo se v zásadě jen o gagy rozehrávající jeden nápad, často za pomoci parodování filmových klišé či žánrových pecek typu Matrix. Každý byl spíše výkřikem "To bych zvládl také!", než plnohodnotným dílem.
Nejenom děj, i postavy tak byly většinou spíše jen stylizovanými, hlavně však jednoduchými. Mohli jsme se tak setkat s rýží hájící samurajskou čest (
"SamuRice"), extrémně sprostou spaceoperu (
"Tripping the Rift") vyznačující se slovníkem protkaným sprostotami v míře větší než malé (a dvojicí extrémních ňader podléhajících zákonům umělé gravitace), či zabijáckou fazolí v podání Jeffa Lewa (
"Killer Bean" a
"Killer Bean 2: The Party" remasterovaným i do HD verze
2.1).
Jak šly roky a rostl výkon domácích počítačů i dostupnost software, začala místo výše zmíněných srandiček vznikat i v (polo)amatérských podmínkách díla šlapající minimálně svým technickým zpracováním všem pixarovkám téměř na paty stínů. Vždyť jen takový demonstrátor možností
"Elephants Dream" a ráj chlupatosti (a extrémně zlé veverky)
"Big Buck Bunny" vytvářený důsledně za pomoci open source softwaru a licence Creative Commons zřetelně posunuly hranice tvůrčích možností nikoliv k milníku ceny a dostupnosti vybavení, nýbrž pouhé výdrže, dovednosti a odhodlání každého, kdo by rád byl tvůrcem. Oba výše zmíněné projekty vzniklé ve spolupráci s programátory Blenderu si kromě běžného stažení zdarma můžete zakoupit i na datových médiích a podpořit tak tvůrce. Velmi napjatě jsem na podzim roku 2010 vyhlížel třetí z řady projektů jménem
"Sintel". Ten již nabízel příběh a byť jej ještě nedokázal zcela využít (na to je film příliš krátký), posunul celý projekt o značný kus dál a dočkal se i převodu na 35 mm filmový pás.
V žádném případě bych však nečekal, že se některé z dílek předchozí "gagové" generace dostane na oficiální nosiče oficiálních distributorů - a to rovnou v podobě celovečerních filmů. Hned dvěma z nich se to ovšem v nedávné době podařilo - a dokonce i na území ČR.
Dřívější
"Tripping the Rift: The Movie" (dočkal se dokonce i podoby seriálu, u nás odvysílaného jako
"Hvězdné hádky") jsem v zájmu vlastní duševní rovnováhy ignoroval a dodnes si nejsem jistý, zda šlo o přelud spatřený na stánku, či skutečně u nás vydaný disk. V každém případě jsem si neuměl představit ještě větší dávkování sprostoty a adolescentního humoru, než jaké se mi dočkalo v původním několikaminutovém klipu.
Do "Killer Beana" jsem však po krátkém váhání přeci jen investoval. Byl jsem... zvědavý. A byť se film nedočkal na ČSFD
dvakrát příznivého hodnocení, nelitoval jsem. Ano, film je stále a především parodií na žánrová díla. Je plný okázalých přestřelek, drsných slov pronášených ještě drsnějšími fazolemi. I na konspiraci a kung-fu dojde. Potud žádné překvapení. Ale zklamán jsem určitě také nebyl.
Znalce původních filmů potěší zdokonalené renderování zbraní, které mají konečně otvor v hlavni a při střelbě se pohybuje závěr. Přísně hlídaná hra odrazů ve sklech, tmavých brýlích i lesklém povrchu zbraní a očí postav také potěšila. A potěšil i fakt, že si fazole zachovaly svůj původní design, byť zjevně "zastaralý" (rty pouze přilepené na tělo bez ústní dutiny).
Přes všechnu pečlivost se však Jeff Lew chyb nevyvaroval. V efektní přestřelce nezůstává na betonu ani stopa po kulkách, jež přitom zdvihly celé sloupce betonové suti, stejně jako se hrdinova pistole zaboří v jednom z okének zpola do cihlové zdi. Ale kdo by na to dbal?